به نام خدا

 

 

 

نقش IT   در آموزش وپرورش(برنامه دانا )

 

 

استاد راهنما : استاد پهلوان

 

نويسنده و محقق:

عيسي احمد نژاد

دانشجوي رشته    IT   دانشگاه پيام نور واحد كرج

1389

 

 

 

فهرست عناوين

عنوان

صفحه

مقدمه

3

كاربرد فناوري اطلاعات در مدرسه

4

سيستم مدرسه الكترونيك دانا 

5

مشخصات  فني

6

ويژگي ها و امتيازات نرم افزار

7

شركت طراحي كننده سيستم

9

معايب سيستم  رايانه اي   مدارس (برنامه دانا )

10

راهكارها

12

منابع و ماخذ

13

به نام خدا

به نام خداوند جان آفرين                                                    حكيم سخن در زبان آفرين

 

به نام آنكه ياري مي كند و براي نوشتن  توان و ذهني پويا  مي بخشد  و در ترنم لحظه هاي زيستن طراوت را براي چشمان ما به ارمغان مي آورد خدايا تو را سپاس مي گويم كه به من تو فيق نوشتن و قدم گذاشتن در راهي كه  خودت دوست داري عطا كردي . مقدمه

با ظهور دوران جديد ، نيازهاي جديد و پديده عصر اطلاعاتي و نا كار آمدي شيوه هاي سنتي براي امور اداري و آموزشي  به دليل فقدان پويايي و تحول وظهورپديده فناوري اطلاعات و ارتباطات و نفوذ آن در حوزه هاي مختلف در دهه آخر قرن بيستم تحولات عظيمي  در فرآيند  هاي مختلف به وجود آمد تحولي كه قابل مقايسه با نوزده قرن گذشته نمي باشد.

در اين مقاله قصد برآن است تا نقش فناوري اطلاعات در سيستم آموزش و پرو رش  مورد  بررسي قرار گيرد چرا كه يكي از عوامل پيشرفت فناوري اطلاعات در كشورها  نقش آموزش و پرورش در آن است.   

تمامي مطالب اين مقاله حاصل  تجربه چهار ساله من  به عنوان مسؤل رايانه و امور دفتري  در دبيرستان علامه طباطبايي مي باشد كه به عين تمامي مسائلي كه با آن مواجه بو ده ام را براي تحليل و ارزيابي  ارائه مي دهم  اميد وارم  كه تحليل اين جانب توسط مراجع ذيصلاح مورد بررسي قرار گرفته و تمحيدات لازم جهت افزايش كارايي و بهره وري از اين فناوري جديد و مفيد انديشيده شود  .

 

 

كاربرد فناوري اطلاعات در مدرسه

اطلاعات به صورت   هاي مختلفي وارد جريان  آموزش و پرورش مي شود   اعضاء جامعه  در اولين بر خورد با  محيط خارج از خانه  در همان سنين ابتدايي   با قدم گذاشتن به مدرسه  راه رسیدن  به آينده روشن را آغاز مي كنند.

اولين اطلاعات   مشخصات سجلي   ، محل سكونت و...را   با  پر كردن فرم در اختیار مدرسه قرار می دهند  ودر سال هاي بعد سوابق تحصيلي  نیز بر آن  افزوده مي شود .

كتاب ها  و كددروس  ،تعداد واحد ، ساعات تدريس   اطلاعاتي است كه  به  جهت سازمان دهي  اطلاعات دانش آموز نيازمند است .

تعداد دانش آموزان   ، تعداد قبول شدگان ، مردودين  ،‌   ....آمار هايي است  كه   بايد براي كارهاي آماري و بهتر شدن وضعيت آموزشي مورد ارزيابي قرار گيرد .

بخشنامه هاو دستورالعملها  چگونگي  اجراي ساعات درسي   تعداد واحد و ... را به  مسئو لين مدرسه ارائه    مي دهد  تا بر طبق آنها روندهاي آموزشي را پيگيري كنند .

و براي سازمان دادن به چنين اطلاعاتي بايد سيستم قدرتمندي و جود داشته باشد تا اين اطلاعات را سازماندهي و جوابگوي نيازهاي  آن باشد   تا هم سريعتر و   به موقع  تصميمات لازم اتخاذ  گردد .

در سال هاي قبل از  1369 تمامي  اين  كار ها بدون رايانه انجام مي گرفت و مشكلات فراواني داشت  اما با گذشت از آن سال ها امروز ديگري نيازي به صرف اين همه  زمان  وانرژي براي انجام اين كارها نيست و تنها يك كاربر سيستم  كار چندين نفر را به تنهايي انجام مي دهد   به مين  جهت  اين بحث را به بررسي  سيستم اجرايي مدرسه الكترونيك( دانا )   مي پردازيم  .

سيستم مدرسه الکترونيک دانا

نرم افزار دانا جهت انجام کليه امور اداري ـ آموزشي و دفترداري که بطور معمول در محيط يک دبيرستان، هنرستان و يا آموزشگاه آزاد که نظام جديد آموزش متوسطه سالي واحدي در آن اجرا مي شود طراحي شده است. عملياتي نظير ثبت نام، کلاس بندي، انتخاب واحد، تهيه ليست هاي حضور و غياب و نمرات هر درس و قابليت ثبت نمرات مختلف براي يک درس، چاپ کارنامه هاي ساليانه و همچنين انجام کامل عمليات فارغ التحصيلي مطابق با آئين نامه هاي مصوب نظام سالي واحدي و در نهايت چاپ کارنامه فارغ التحصيلي و برگه تائيديه تحصيلي توسط اين نرم افزار انجام می پذیرد. همچنين اين نرم افزار طوري طراحي شده است که بتواند با ساير نرم افزارهاي تحت پوشش نظام جامع انفورماتيک مستقر در سطح مناطق آموزش و پرورش مانند سيستم هاي متمرکز، سيستم تائيديه تحصيلي و سيستم برگزاري امتحانات نهائي و سیستم کنکور ارتباط برقرار کرده و تبادل صحيح اطلاعاتي داشته باشد.اين نرم افزار همچنين قابليت اجرا در محيط يک شبکه با نودهاي مختلف و کاربراني با اختيارات و سطوح دسترسي متفاوت و قابل تعريف را دارا مي باشد.

مشخصات فني

·         اين سيستم بر پايه تکنولوژي Net Framework-2. طراحي شده و با زبان برنامه نويسي #C توسعه يافته است

·         به منظور استاندارد بودن خروجي ها سيستم از ابزار گزارش گيري Crystal Report که داراي امکانات قوي و گسترده براي توليد گزارشات، نمايش، چاپ و تهيه خروجي هاي استاندارد با فرمت هاي مختلف می باشد بهره برده است

براي پايگاه اطلاعاتي مورد استفاده در ساختار سيستم از SQL Server-2005 که براي کاربران شناخته شده تر است استفاده شده ولي طراحي سيستم به گونه اي است که براحتي مي تواند از ساير بانکهای اطلاعاتی نظير Oracle نيز استفاده نمايد. در ضمن پياده سازي سيستم بر روي سيستم عامل Windows-Xp انجام گرفته است ولي تکنولوژی طراحي آن قابليت تعويض سريع به ساير سيستم هاي عامل نظیر OPEN SOURCEرا فراهم مي کند

ويژگي ها و امتيازات نرم افزار

·         سادگي کار جهت نصب و اجراي برنامه .

·         امکان نصب و استفاده در شبکه .

·         طراحي بر اساس آخرين تکنيک هاي روز دنيا در زمينه طراحي نرم افزار

·         قابليت ارتباط با ساير سيستم هاي تحت پوشش نظام جامع انفورماتيک وزارت آموزش و پرورش ، توليد فايل هاي مورد نياز براي آن سيستم ها و دريافت خروجی های آنها

·         قابليت توسعه و گسترش عمليات

·         مناسب براي اجرا در کليه شاخه هاي نظري ، فني و حرفه اي و کاردانش نظام جديد متوسطه سالي واحدي

·         مناسب براي اجرا در مورد کليه رشته هاي نظام سالي واحدي ( حدود 650 رشته )

·         تطبيق کامل و دقيق با آخرين آئين نامه ها و ضوابط آموزشي نظام سالي واحدي با استفاده از نظرات کارشناسان شناخته شده سيستم هاي قديمي ( مزيت انحصاري )

·         امکان بروز رساني سريع و صحيح مطابق با آخرين تغييرات اعمال شده در آئين نامه هاي آموزشي

·         امکان ارائه و استفاده از بروزترين جداول اطلاعاتي نظام سالي واحدي نظير جدول دروس - جدول رشته ها ـ جدول دروس تخصصی مربوط به رشته و ....

·         هماهنگي با سيستم هاي قبلی تحت DOS مدرسه از لحاظ روش هاي اجرائي و Interface ها به صورتي که نياز به آموزش مجدد را به حداقل مي رساند

·         امکان      Convert (تبديل كردن )کامل و دقیق اطلاعات موجود در سيستم قبلی تحت DOS به نحوی که اين سيستم قادر است تا دقيقاً از همان موقعيت جاري سيستم قديمي عمليات جاري مدرسه را ادامه دهد . همچنين در صورت لزوم امکان Convert معکوس اطلاعات سيستم جديد به سيستم قديمي و ادامه کار با آن سيستم وجود دارد    ( لازم به ذكر است  سيتم قبلي  دانا بر روي سيستم عامل داس اجرا مي شد  و توانايي اجرا  در محيط  ويندوز را نداشت  به همين خاطر معايب فراواني داشت   سيستم جديد دانا  مراحل آزمايشي خودرا پشت سر مي گذارد   )

·       امکان استفاده از امکانات شبکه اينترنت جهت اطلاع رساني و نيز ارتباط دو طرفه بين اولياء و مربيان مدارس ، تهيه اتوماتيک Web page های اطلاعاتی از خروجي هاي توليد شده سيستم نظیر مدارک تحصیلی – کارنامه ها و یا گزارشات سیستم ، همچنين امکان استفاده از SMS و Email براي تبادل اطلاعات و پيغام هاي موردنظر .

با رايانه اي شدن امور دفتري مدارس

·       سرعت انجام خدمات بيشتر شده و ثبت نمرات آسانتر چاپ برگ ريزنمرات  كارنامه ليست دبير خلاصه سوابق دانش آموز ..باسرعت بيشت و دقت بيشتر انجام مي گير د احتمال خطا خيلي كمتر شده است .

·       مهمترين مزيت آن صرفه جوي در زمان مي باشد كه آن را به حداقل رسانده ووقتي دانش آموزي  كه چندين سال پيش در دبيرستان مشغول به تحصيل بوده و براي در يافت خلاصه سابقه تحصيلي مراجعه مي كند در عرض چند دقيقه كليه   سوابق تحصيلي  ( نمرات –معدل –تعداد واحد گذرانده شده  -وضعيت فارغ التحصيلي و...)  برايش چاپ مي شود  .

 

شركت طراحي كننده سيستم

شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی از شرکت های پیشتاز در زمینه فنآوری اطلاعات و ارتباطات است که در زمینه طراحی و تولید و اجرای سیستم های نرم افزاری اداری، مالی و آموزشی فعالیت می کند. این شرکت در سال 1369 با انجام طرح امکان سنجی مکانیزاسیون عملیات جاری وزارت آموزش و پرورش در راستای طرح نظام جامع انفورماتیک فعالیت خود را آغاز نمود یستم های نظام جامع و پایگاه های اطلاعات متشکل از آنها در هماهنگی کامل با یکدیگر به نحوی طراحی شده اند که هر سیستم ضمن استقلال نسبی در پاسخگوئی به حوزه معینی از عملیات قابلیت اتصال به سیستم های دیگر را دارد ، بطوری که در پایان کلیه اجزای نظام در پیوند ارگانیک با یکدیگر نظام واحدی تحت عنوان نظام جامع انفورماتیک آموزش و پرورش ( MIS )را تشکیل داده اند . در این نظام استقرار مدیریت بر مبنای اطلاعات از طریق خودکارسازی عملیات ( OA ) پیاده سازی شده است.با استفاده از این راهکار نوین، ابزار مناسب اجرائی در اختیار مدیریت وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و در نتیجه دارای سازمان و تشکیلات اداری و آموزشی مطلوب تری شد.

از سال 1369 شرکت پژوهش و نوآوری توانسته است بیش از 30 سیستم ازسیستم های نظام جامع را در 31 سازمان و780 منطقه و بیش از 140.000 واحد آموزشی در سطح کشور و درحدود 300 سازمان وابسته به وزارت آموزش و پرورش و بیش از 150 سازمان ، وزارت خانه و نهادهای دولتی دیگر پیاده سازی و عملیاتی کند. در سال های اخیر سیستم های جدید مثل سیستم دانا (تحت ویندوز)، سیستم جامع اتوماسیون اداری یارا، سیستم پایگاه اطلاعات خزانه با تکنولوژی روز صنعت تولید نرم افزار طراحی و تولید شده اند تا به تدریج و به نحو مطلوب جایگزین سیستم های قبلی شوند.
این شرکت دارای گواهی رتبه یک ازشورای عالی انفورماتیک در طرح رتبه بندی احراز صلاحیت شرکتهای انفورماتیکی می باشد

معاييب سيستم  رايانه اي   مدارس (برنامه دانا )

سيستم رايانه اي مدارس كه با عنوان دانا شناخته مي شودمحصول شركت پژوهش و نوآوري صنايع آموزشي  است كه در مدارس فعال است در ابتداي امر مشكلات بسياري داشت ولي به مرور زمان تكامل پيدا كرده و شكل امروزي آن به گونه اي است كه معايب آن كمتر شده ولي هنوز در حد مطلوب نيست  اين سيستم ازجمله فناوري هايي است كه دروان رشد و بلوغ  خودرا مي گذراند

درر نظام آموزشي ما كه فناوري اطلاعات نقش كليدي دارد كاربراني كه  بتوانند با سيستم مدارس كاركننداكثرا آموزشهاي لازم را نديده اند و اين خيلي تاسف برانگيز تر از ايرادهاي است كه برنامه  دارد.

از جمله معايب اين سيستم   ضريب امنيتي آن است كه به راحتي مي تواند توسط افراد سود جو مورد بهره برداري قرار گيرد

 مثال دانش آموزي كارنامه اي براي كاربر سيستم مي آورد كه نشان دهنده گذراندن تعدادي واحد درسي  مثلا در يكي از روستاه زاهدان  است وفقط چند واحد درسي تا فارغ التحصيلي دارد وبراي ادامه تحصيل به شهرستان كرج مي آيد  حال اين سوال مطرح ميشود كه  با وجود پيوسته نبودن سيستم مدارس به يكديگر چگونه مي توان به صحت  مدارك  ارائه شده اعتماد كرد ؟ ايا مهر و امضاءنمي تواند جعلي باشد؟  واگر استعلام نشود آيا راهي بجز اعتماد وجود دارد ؟واگر اعتماد شود آيا جايي اين مساله بررسي خواهد شد ؟ و سوالاتي از اين قبيل ...

راهنماي سيستم قابل چاپ نيست مثلا مواقعي پيش مي آيد كه نياز به چاپ بخشنامه اي ازقسمت   راهنما  وبخشنامه هاي و دستورالعمل  داريم  كه قابل اجرا نيست .

به روز نبودن آخرين  نگارشهاي   :

 با نصب هر نگارش بايد مدارس كل كشور و كدهاي آنها در سيستم موجود باشد و لي در خيلي از مواقع    در سيستم وجود ندار د  و وقتي  سابقه اي از مدرسه ارائه مي شود  در ثبت مدرسه محل تحصيل دانش آموز ،   كاربر سيستم دچار مشكل مي شود .

- نداشتن تحليلگرا سيستم  قدرتمند  تا نيازهاي  امور دانش آموزي ودفتري  را به خوبي براي برنامه نويسان تشريح كند.

-عدم آموزش نيروهاي به كار گرفته شده به عنوان كاربران سيستم مدارس .

-پيوسته نبودن سيستم مدارس به يكديگر   جهت كنترل سوابق دانش آموزان .

سوابق دانش آموزاني كه از دبيرستاني به دبيرستان ديگر منتقل مي شود  به صورت دستي توسط مسئول رايانه آموزشگاه مقصد وارد رايانه مي شود كه همين عامل مي تواند موجب سوء استفاده  قرار گيرد چرا كه توسط هيچ نهادي مورد كنترل قرار نمي گيرد  كه اين سوابق بطور صحيح وارد رايانه شده يا خير .

 

راهكارها

طراحي سيستم به هم پيوسته  جهت كنترل سوابق دانش آموزان در سرتا سر كشور .

آموزش نيروهاي  دفتر ي و مسئولين  رايانه جهت افزايش بهره وري  و چگونگي كار كردن با سيستم .

جمع آوري نظريه هاي مختلف كاربران سيتم  در مورد مزايا و معايب سيستم بطور رسمي   جهت افرايش كارايي سيستم .

ترتيب دادن باز ديدهايي براي كاربران سيستم  جهت آشنايي با سيستم هاي به كار گرفته شده در نهاد هاي ديگر .

ترتيب دادن هماشهايي جهت  تبادل نظرهاي كاربران سيستم .

ارتقا ء سيستم هاي سخت افزاري مدارس جهت بازدهي بهتر  امور رايانه اي .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 منابع و ماخذ

مباني  ومديريت فناوري اطلاعات   نوشته دكتر محمد فتحيان ومهندس سيد حاتم مهدوي نور         چاپ چهارم 1386  ناشر :مركز انتشارات دانشگاه علم وصنعت ايران

سايت شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی

كاربرد تكنولوژي IT در آموزش و پرورش    ترجعه و تاليف : محبوبه فهندژ                                       چاپ پنجم   زمستان 1388 ناشر : سروش هدايت


موضوعات مرتبط: رایانه

تاريخ : دوشنبه سوم خرداد 1389 | 7:30 | نویسنده : عیسی احمد نژاد |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.